Legyen szó versenyautóról vagy személyautóról – a motorolaj cseréje elengedhetetlen. Tudja meg, hogyan!

Megosztás

Sok családban az autó olyan, mint egy másik családtag. Nyaraláskor elkísér, segít a munkába jutásban és a vásárlásból való visszatérésben. Néha ez az egyetlen kolléga hosszabb üzleti utakon. Ezért úgy vigyázzon autójára, mint kedvenc házi kedvencére. Például a motorolaj rendszeres cseréjével. Hogyan működik ez? Tudja meg itt.

Megosztás

Sok családban az autó olyan, mint egy másik családtag. Nyaraláskor elkísér, segít a munkába jutásban és a vásárlásból való visszatérésben. Néha ez az egyetlen kolléga hosszabb üzleti utakon. Ezért úgy vigyázzon autójára, mint kedvenc házi kedvencére. Például a motorolaj rendszeres cseréjével. Hogyan működik ez? Tudja meg itt.

Egyáltalán kell új olaj? A régi nem elég jó? 

Egyáltalán nem! A motorolaj rendszeres cseréje nagyon fontos autója szempontjából, és erre mindenképpen figyelnie kell! Ellenkező esetben fennáll a veszélye, hogy szükségtelen károkat okoz az autójában. Ezt nem akarod, ugye? Akkor minek cserélni a motorolajat? 

A friss olaj felelős a motor számos elemének megfelelő működéséért. Ez azt jelenti, hogy minden gördülékenyen és felesleges kopás nélkül megy. Tökéletes példa erre a dugattyúk, amelyek folyamatosan mozognak a hengerben. Olaj nélkül mindkét komponens egymáshoz dörzsölődne, és végül eltörne. 

A motor egyenletes működése hatással van arra is, ami éjszaka ébren tartja a vezetőt: az üzemanyag-fogyasztást. Az alacsonyabb súrlódás miatt autójának nincs szüksége annyi üzemanyagra, mint száraz üzemben. 

A frissen cserélt motorolajjal is sokkal gördülékenyebben fog vezetni. Miért? A fent említett súrlódás hihetetlen zajt keltene, és ki akarna megsüketülni egy autóban? Az olaj segít elkerülni ezt a kockázatot. 

Mert rendszeres cserével meghosszabbíthatja motorja élettartamát. Hogy pontosan?  

Amint látja, nem szabad alábecsülni az olajcserét. Egyszerűen túl nagy a jelentősége a motor megfelelő működésében. 

Évente vagy 10 000 km-enként? Milyen gyakran kell motorolajat cserélni? 

Amíg a volán mögött ülsz, valószínűleg nem egyszer eszedbe jutott ez a kérdés. És ez jó dolog! Ha tudja, mikor kell olajat cserélni, az segít elkerülni a korábban említett kellemetlenségeket.

Mind a motorok, mind az olajok gyártói gyakran adnak tájékoztatást az ideális időszakról. Vannak, akik még azt is ki merik mondani, hogy termékeik 50 000 km után is garantálják a tökéletes működést! Azonban azt tanácsoljuk, hogy az ilyen biztosítékok megtételekor legyen óvatos.

Állítsa be a motorolajcsere dátumát vezetési stílusához. Ennek azért van értelme, mert a terepjáró motorja más terhelésnek van kitéve, mint a városi forgalomban lévő autóké. Hogy néz ki ez számokban? Hány kilométer után cseréled a motorolajat? 

E távolságok ellenére sok autószerelő szakember egyetért abban, hogy a legjobb, ha évente cseréli a motorolajat. Nemcsak vezetés közben kopik el, hanem idővel elveszíti pozitív tulajdonságait is. Ugyanez vonatkozik más autóalkatrészekre, például az autó akkumulátorára. Szeretné tudni, hogyan cserélje ki az akkumulátort? Bővebben a következő bejegyzésben olvashat róla.

Nem minden olaj egyforma. Válassza ki a motorjához megfelelő terméket!

A jól működő motor kulcsa a megfelelő olaj. De mit is jelent pontosan a „megfelelő olaj” kifejezés? A rengeteg különféle márka és termék a boltok polcain biztosan meg fogja fájni a fejét. Mire kell figyelni?
Először nézze meg a járműfüzetben, hogy a jármű gyártója mely folyadékokat ajánlja. Ez egy alapvető tipp új olaj vásárlásakor. Segít kiválasztani a megfelelő motorolajat egy használt autóhoz, ahol nem tudja, hogy az előző tulajdonos milyen terméket használt.

Mi van, ha az eredeti olaj már nem kapható a boltokban? Hasonlítsa össze az eredeti olaj specifikációit más márkákéval, és válassza ki azt, amelyik a legközelebb áll az eredetihez. A döntő tényezők az alacsony hőmérséklethez való alkalmasság és a viszkozitás, valamint a különleges minőségi jellemzők.

Az első két érték egybe van írva, pl. Pl. 0W/30, 5W/30, 10W/40 stb. A „W” betű a megfelelőséget jelöli bizonyos hőmérsékleteken. Minél kisebb ez a szám, annál alacsonyabb hőmérsékleten indul be a motor. Például a 0 W-os olaj -35 °C-on használható. Ezek az értékek egyenként 5-tel nőnek (0W, 5W, 10W, 15W stb.), ami az alkalmassági hőmérséklet 5°C-os növekedésének felel meg. 

Ebben a kódban a második szám a viszkozitást jelzi magas hőmérsékleten, azaz a folyadék és a megfelelő felület közötti ellenállást. Egyszerűen fogalmazva, a viszkózus olaj lassabban folyik le. Az alacsonyabb viszkozitású termékeket a névben szereplő nulláról ismerheti fel; a viszkózusabb folyadékok magasabb osztályba tartoznak (60-ig). Az alacsonyabb számok energiahatékonyabbnak tekinthetők, mivel ezek az olajok jelentősen csökkentik a munkaállóságot. Ezek a termékek azonban nem elégségesek egy versenyautóval szemben támasztott követelményekhez, mert nem nyújtanak kellő védelmet a motor számára. 

A csomagoláson minőségi szimbólumokat is talál: API (American Petroleum Institute) és ACEA (European Automobile Manufacturers Association). Előfordul azonban az is, hogy a motorolajgyártók saját kódjaikat használják. 

Koncentráljunk azonban a leggyakrabban használtakra. Az API-ban két betűt talál. Az első a motor típusát jelöli. Ez lehet C a dízelmotoroknál vagy S a benzinmotoroknál. A második betű határozza meg az olaj minőségét (dízelmotoroknál A-tól F-ig, benzinmotoroknál A-tól M-ig). Az ábécé többi betűje jobb minőséget jelez. 

Az ACEA specifikáció részletesebb, ezért érdemes odafigyelni a választásnál. A kód itt is két karakterből áll. A levél tájékoztatást ad a motor típusáról. A benzines és B dízelmotorokhoz. Léteznek C-típusú motorok is, azaz benzin- vagy dízelmotorok kiegészítő kipufogógáz-utókezeléssel, például részecskeszűrőkkel és háromutas katalizátorral. A második érték egy szám, amely a motorokra vonatkozó részletes követelményeket jelzi.

Mennyibe kerül egy motorolaj csere? 

A válasz arra a kérdésre, hogy mennyit kell költenie egy olajcserére, nagyon eltérő. Ez több tényezőtől függ, amelyek közül a legfontosabb az autó modellje. Amint már említettük, a jármű műszaki adatai között találhat információt arról, hogy melyik motorolaj a megfelelő. Az ár nem csak a minőségtől függ, hanem a gyártótól is. Az összehasonlítható termékek literenkénti ára 4 és 30 euró között mozog! A választás rajtad múlik.

Egy másik költségtényező az olajszűrő, amelyet a folyadékkal együtt cserél. Ennek költségei több eurót tesznek ki. Ezenkívül gyakran új leeresztőcsavarra vagy legalább új tömítésre van szüksége. Ez még néhány euróba kerül.

Végül ott vannak a munkaerőköltségek. Ha műhelyben cserélteti a motorolajat, akkor 100 euró körüli költségekre számíthat. Ha mindent magad csinálsz, megtakarítod ezt a pénzt. Ha nincs műhelye vagy nincs elég helye a munkához, akkor körülbelül 20 eurót kell fizetnie egy műhelyhely bérlésére.

Vásároljon valamivel drágább olajat egy megbízható márkától, ahelyett, hogy később aggódna autója miatt. Végül is nem akar rossz helyen spórolni, majd az állítólag megtakarított pénzt javításra költeni, például kuplungcserére az autójában.

Milyen szerszámok szükségesek a motorolaj cseréjéhez? 

Mielőtt elkezdené az olajcserét, töltse ki a készletet a cseréhez szükséges eszközökkel. Különböző méretű kulcskészlet, nyomatékkulcs és szűrőkulcs minden műhelyben megtalálható.

A használt olaj számára biztosítson egy edényt. A kapacitásnak valamivel nagyobbnak kell lennie, mint a járműben lévő olajszint. A véletlen kiömlések elkerülése érdekében válasszon speciális olajszivattyúkat. Használja őket az összes folyadék biztonságos leeresztésére a motorból.

Gondoljon a biztonságára is. Az olajat nehéz lemosni a testről és a ruházatról. Ezért viseljen kesztyűt és munkaruhát. Más felszerelést keres műhelyéhez? Útmutatónkból megtudhatja, hogyan állítsa be barkácsműhelyét, és mire van szüksége.

Ideje bemocskolni a kezét! Hogyan kell motorolajat cserélni? 

Megvan már minden, amire szüksége van? Új olaj és a szükséges szerszámok. Ideje tehát intézkedni, és kicserélni a motorolajat az autóban.

1. lépés: Készítse elő az autót és a helyét

Leengedés előtt melegítse az olajat a megfelelő hőmérsékletre (kb. 80 °C), ekkor szabadon kifolyik a kifolyóból. Ehhez melegítse fel a motort körülbelül 5-10 km vezetés közben. Most helyezze az autót egy viszonylag vízszintes felületre. Mivel könnyen hozzá kell férnie a leeresztőcsavarhoz, a legjobb, ha egy mélyedésen vagy egy liftre hajt. 

2. lépés: Csavarjon ki néhány dolgot, és megoldja a problémát! 

A leeresztőcsavar és a betöltőcsonk eléréséhez távolítsa el a két fedelet: a motort és az alvázat. A járműmodelltől függően az első fel van szerelve és csak le kell szerelni, vagy fel van csavarozva. Ez utóbbihoz már csavarkulcsra lesz szükség. Ha az alváz burkolatáról van szó, akkor általában úgynevezett Torx csavarhúzót használunk.

Az összes burkolat eltávolítása után csavarja le a betöltő sapkát. Ez olyan légáramlást hoz létre, amely felgyorsítja a használt olaj lefolyását. Ezután csavarja ki a leeresztő csavart. Ehhez használjon dugókulcsot. Most helyezzen egy tálat vagy egy olajcsepp tálcát a lefolyó alá. Próbálja meg megbecsülni azt a szöget, amelyben az olaj szivárogni fog, hogy ne terjedjen szét a műhelyben. 

3. lépés: Hogy megy? Milyen könnyű volt!

Miután teljesen kicsavarta a leeresztő csavart, várja meg, amíg az összes folyadék kifolyik. Ez nem tart sokáig, így nem kell mást keresnie, hogy eltüntesse az időt. Az utolsó csepp után öntse a régi olajat egy szoros edénybe, például egy tálba. B. egy üveg. Nagyon fontos: Ne dobja ki a szemetesbe, és ne öntse a lefolyóba. Nagy veszélyt jelent a környezetre. Legjobb, ha a folyadékot egy hulladékgyűjtő helyre viszi ártalmatlanítás céljából. 

4. lépés: Az olaj után cserélje ki a szűrőt 

A motorolaj cseréje mellett a szűrőt is ki kell cserélni. Ez biztosítja, hogy a régi szűrőpatronból származó szennyeződések ne kerüljenek a friss folyadékba. Először győződjön meg arról, hogy könnyen hozzáférhet a szűrőhöz. Ehhez lazítsa meg a hozzáférést megnehezítő csöveket, tömlőket vagy vezetékeket.
A burkolat lecsavarásához megfelelő csavarkulcsra lesz szüksége, pl. B. egy villáskulcs. Ha a retesz nagyon szoros, használjon kulcshosszabbítót. Kicsavarás után készítsen elő egy helyet a szűrő elhelyezésére. Csomagolja be egy rongyba, mert valószínűleg kis olaj fog kifolyni.

A szűrőpatron be van nyomva a záróelembe. Erősen húzza meg a kioldáshoz. A használt szűrőt ugyanúgy dobja ki, mint az olajat. Behelyezés előtt helyezze a tömítést a fedélre, amelynek a szűrővel együtt a patronban kell lennie. Kenje meg ezeket új olajjal, hogy könnyebben összecsavarjon mindent.

A betét felületén információkat talál arról, hogy mekkora erőt nem szabad túllépni a becsavaráskor. Ellenkező esetben megsérül a menet vagy a tömítés. A legjobb, ha nyomatékkulcsot használ. Helyezze a betétet a fedélre, és csavarja be az autóba.

Van autója fémdoboz alakú szűrővel? Ha igen, a telepítés ugyanolyan egyszerű! Csavarja ki a régi patront csavarkulccsal. Kenje be a tömítést olajjal, mielőtt becsavarja az újat, és csak most helyezze be a szűrőt. És ennyi volt.

5. lépés: Ki rendelt friss motorolajat? 

A régi olaj eltávolítása és a szűrő cseréje után könnyedén tölthet be új folyadékot. Biztosítson kényelmes hozzáférést. Szükség esetén használjon tölcsért. Ne engedje, hogy olaj kerüljön a motorra! Kezdje azzal, hogy az autógyártó által megadott mennyiségnél valamivel kevesebbet önt. Indítsa be a motort, és hagyja járni körülbelül 30 másodpercig. Ezalatt az olaj eléri az új szűrőt és az összes vezetéket. Állítsa le a motort és töltse fel a hiányzó folyadékot. 

6. lépés: Fejezd be a mai munkát! 

Már új olaj kering az autó motorjában. Szerelje fel a gázsapkát, csavarja fel mindkét fedelet, és induljon útnak úgy, hogy a munka jól végzett.

Motor olaj cserélve. Viszlát jövőre! 

Amint látja, a motorolaj cseréje nagyon egyszerű folyamat. Könnyen elvégezheti saját maga, szakember segítsége nélkül. De ne feledje: az Ön felelőssége nem ér véget az olajcserével! Időnként ellenőrizze az olajszintet. Ehhez kikapcsolt motor mellett húzza ki a nívópálcát, és törölje le a hegyét egy ruhával. Két jelző van ott. Ezután helyezze be újra a rudat, és húzza ki ismét. Az aktuális olajszintet közvetlenül az olajszintmérő pálcáról tudja leolvasni. A MIN jelzés felett kell lennie. 

Ha szeretné megkönnyíteni az olajcserét, szerezze be a megfelelő tartozékokat, például: B. Dízel szivattyúk. Ez lehetővé teszi a motorolaj, valamint a benzin vagy a dízel precíz utántöltését. Mindkét folyamat hatékonyabbá és kényelmesebbé válik, mivel minimálisra csökkenti a folyadék kiömlésének kockázatát.

Hasznos volt ez a cikk? Igen Nem

Legújabb cikkek

Váltson feljebb sebességet! Nem sikerült? Lehet, hogy kuplungot kéne cserélni!

Podczas zmiany biegów samochód szarpie, w kabinie czujesz swąd, a mimo wzrastających obrotów samochód nie przyśpiesza?…

Bővebben

Legyen szó versenyautóról vagy személyautóról – a motorolaj cseréje elengedhetetlen. Tudja meg, hogyan!

Sok családban az autó olyan, mint egy másik családtag. Nyaraláskor elkísér, segít a munkába jutásban és…

Bővebben

Hatékony rozsdavédelem az autó számára: így sértetlen marad az alváz!

Szereted az autódat? Rendszeresen cseréli az olajat, ellenőrzi a szűrőket és azonnal javítja a hibákat? Ne…

Bővebben

Melyik meghajtást válassza oldalsó csuklós garázskapukhoz?

Amikor a garázskapu beépítése mellett döntenek, sokan fontolgatják egy automata hajtómű vásárlását is. Melyik hajtás lesz…

Bővebben