Sebességváltáskor rándul az autó, bűzt érez a belső térben, és járműve a magasabb motorfordulatszám ellenére sem gyorsul? Valószínűleg a kuplunggal van a probléma. Mi a teendő ebben az esetben és mennyibe kerül a javítás? Ebből a cikkből megtudhatja.
Sebességváltáskor rándul az autó, bűzt érez a belső térben, és járműve a magasabb motorfordulatszám ellenére sem gyorsul? Valószínűleg a kuplunggal van a probléma. Mi a teendő ebben az esetben és mennyibe kerül a javítás? Ebből a cikkből megtudhatja.
Milyen gyakran kell kuplungot cserélni?
A tengelykapcsoló fontos eleme a belső égésű motorral rendelkező járműveknek. Nagyon nehéz hozzávetőleges élettartamot megadni ennek a járműalkatrésznek. Ez elsősorban a minőségtől (járműosztály és márka) és a vezetési stílustól függ. Megfelelő használat esetén általában csak 200 – 300 000 km után kell aggódnia a tengelykapcsoló miatt. Ez sokkal hosszabb, mint a többi rész. Vannak olyan autók, amelyek több mint 20 évesek, és még mindig az eredeti kuplungot használják. Másrészt gyakran már 5 év után ki kell cserélni az akkumulátort vagy a fékbetéteket.
Ám ha vezetés közben hibázunk, már több tízezer kilométer megtétele után megsérülhet a tengelykapcsoló. Mire kell tehát figyelni? A tengelykapcsoló túlzott kopásának leggyakoribb okai:
- Vezetés fél kuplunggal
- a tengelykapcsoló nagyon gyors kioldása,
- a jármű felpörgetése induláskor (a tengelykapcsoló túlmelegedett),
- sebességváltáskor ne nyomja le teljesen a tengelykapcsoló pedált,
- csikorgó gumikkal kezdd,
- Kezdje bekapcsolt kézifékkel.
Persze új autónál is, a körültekintő vezetés ellenére is előfordul, hogy elromlott kuplungot kell cserélni. Ez általában összeszerelési vagy gyártási hibák miatt következik be. A tengelykapcsoló akkor is megsérül, ha üzemi folyadékok, például olaj kerül a rendszerbe.
Az elkopott kuplung jelei
A kopott kuplung számos jellegzetes tünetet mutat. Javításra vagy cserére általában akkor van szükség, ha a következőket észleli:
- az autó a sebesség növekedése ellenére sem gyorsul (ún. csúszókuplung),
- furcsa zajok jönnek az átviteli területről,
- a sebességváltó kar vezetés közben erősen vibrálni kezd,
- sebességváltáskor rándul az autó,
- Az első és a hátrameneti fokozatot nehéz bekapcsolni.
Néha jellegzetes égett szagot is észlelhet a jármű belsejében. Ez különösen akkor fordul elő, ha a tengelykapcsoló-pedál lenyomása közben gyorsít. A szag a tengelykapcsoló tárcsa túlzott melegedésére utal, ami kárt okoz.
A fékfolyadék cseréje és a tengelykapcsoló légtelenítése a tengelykapcsoló cseréjével szemben
A tengelykapcsoló cseréje újra nagyon igényes és általában költséges javítás. Azonban számos probléma megoldható e beavatkozás nélkül. Ehhez először keresse meg az okot. A sebességváltási nehézségek (különösen az első és a hátramenet), a zajok és a rosszul működő pedál (túl lassú vagy túl gyors) szintén jelezhetik az eltömődött hidraulikarendszert.
Végezzen tengelykapcsoló légtelenítést, lehetőleg fékfolyadék cserével együtt. Egy ilyen javítás költsége körülbelül 100 euró. Magáért a szellőztetésért azonban általában nem kell 40 eurónál többet fizetni. A tengelykapcsoló-szivattyú teljes cseréje (ha elromlott és szivárog a folyadék) akár 1000 euróba kerül, beleértve a munkaidőt is.
- Dobfék szerelő készlet – univerzális – komplett – szénacél / króm-vanádium-acél / műanyag (PP) 32 790,00 HUF
- Fékdugattyú visszanyomó készlet – 21-darabos 11 790,00 HUF
- Fékdugattyú visszanyomó – 16 részes készlet – L/R – 5–8 bar 25 390,00 HUF
- Féktömlő peremező 40 690,00 HUF
Mennyibe kerül egy kuplung csere?
Ha a tengelykapcsoló valóban megsérült, jelentős költségekkel kell számolni. Ez járműmodelltől függően 400 és 1800 euró között van az alkatrészekre és a munkaidőre. A régebbi, kettős tömegű kerékkel felszerelt autókban azonban gyakran már nem éri meg a kuplung cseréje.
Alapvetően maga is cserélheti a tengelykapcsolót. Ez a javítás azonban sokkal nehezebb, mint egy olajcsere. Ebben az esetben jobb, ha szakembert fogad fel. Az eljárás a következő:
- A sebességváltó eltávolítása,
- A hajtótengely és a tengelykapcsoló kar eltávolítása,
- A tengelykapcsoló nyomólemezének eltávolítása,
- a tengelykapcsoló tárcsa szétszerelése,
- a lendkerék (opcionális) vagy a kettős tömegű kerék (szükséges) eltávolítása,
- Lendkerék/kettős tömeg beszerelése,
- Szerelje be a nyomólapot és a tengelykapcsoló tárcsát (egyszerre középre),
- A hajtótengely és a tengelykapcsoló kar beszerelése,
- Sebességváltó összeszerelés (nehéz működés, pontos tengelybehelyezést igényel).
A hibás tengelykapcsoló újjal való cseréje nagy erőfeszítést igényel, ami az autóipari szakemberektől nagy erőfeszítést igényel. Ez gyakran több órát vesz igénybe (nehezen hozzáférhető sebességváltós járművekben). Gyakran a tengelykapcsoló kábelét, a szivattyút és a rendszer egyéb alkatrészeit is ki kell cserélni.
Autószerelő műhelyhez szükséges szerszámok
Ha autószervizt szeretne nyitni, mindenféle szerszámra lesz szüksége a tengelykapcsoló cseréjéhez. Ennek megfelelően készítse elő a következő berendezéseket:
- villáskulcs készlet különböző méretű csavarokhoz,
- Speciális felszerelés a tengelykapcsolók összeszereléséhez,
- központosító eszközök,
- Kenőanyagok.
Tengelykapcsoló cseréjekor komoly problémának számítanak az eltört csavarok, amelyek a lendkereket a hajtórúdhoz rögzítik. Ebben az esetben a professzionális autószerszámok nélkülözhetetlennek bizonyulnak. Például a kerékagy csapágyszerelvény eltávolításakor és beszerelésekor speciális kerékcsapágy-lehúzót kell használni. Néha ilyen javítás során ki kell cserélni a fékvezetékeket. A fékvezetékekhez speciális fékezőberendezés nagyban megkönnyíti ezt a munkát.
Szerelje fel autóműhelyét. Ne spóroljon a felszereléssel, és vásároljon ömlesztve. Az alapfelszereltség a masszív emelőn kívül többek között vezérműtengely-állító szerszámokat, olajteknőket, sűrített levegős szerszámok kiegyensúlyozóit, mindenféle vulkanizáló fogót, kerékkiegyensúlyozó gépet, autós akkumulátortöltőket, olajnyomásmérőket és sokféle test eszközök. Hogyan töltöd az autó akkumulátorát? A speciális töltők ebben segítenek.
- DSG kuplung szerelő készlet – 4 részes – kofferrel 37 490,00 HUF
- SAC kuplung szerelő készlet – 38 részes 48 990,00 HUF
- SAC kuplung szerszám – 48 részes 52 790,00 HUF
- Kuplung központosító – 17 részes – kofferben 9 390,00 HUF
Kuplungcsere az autóban – összefoglaló
Ha a tengelykapcsoló meghibásodik, azonnal javítsa ki a hibát! Ha figyelmen kívül hagyja, autója elromolhat – gyakran akkor, amikor a legkevésbé számít rá. Gyakran csak az marad a lehetőség, hogy a vontatót elviszik a legközelebbi műhelybe, és kicserélik a teljesen elhasználódott alkatrészt. A még viszonylag ép tengelykapcsoló sikeresen felújítható. A szükséges kuplungtárcsa és nyomólemez csere, valamint a csapágycsere 300 és 500 euró közé kerül.
Ha szívesen végez saját maga javításokat, olvassa el a barkácsműhely létrehozásának módját. Megtudhatja, mely elektromos szerszámok és mikor van szüksége professzionális munkaasztalra.
Megosztás